Repàs del llenguatge musical (clica a la imatge)
Activitats d'ampliació per treballar amb ordinador a casa o a classe relacionades amb l'escriptura musical:
POLS
SIGNES DE PROLONGACIÓ (PUNTET, LLIGADURA I CALDERÓ)
CLAU
PENTAGRAMA
NOTES
FIGURES I SILENCIS
RITME
LA VEU HUMANA
Exemples de veus masculines, femenines i blanques...
Per acabar els vídeos, en aquest veiem com es forma la veu
AMPLIACIÓ:
Com a exemple de veus humanes podem veure un exemple d'agrupació vocal mixta (de dones i homes)
El gènere vocal per excel·lència és l'òpera
I si no tens prou, continua investigant aquí
Els Tipus De Veu
View more PowerPoint from guest21ce6
VÍDEOS I INFORMACIÓ DEL DOSSIER D'AUDICIONS
- Ojalá que llueva café
2. Obertura de Carmen (Bizet)
Escolta la informació sobre l'obra
En el següent slideshare trobaràs informació sobre l'autor i l'obra
3. Obertura 1812 de Txaikovski
4. El Moldava
Informació de l'obra
El Moldava és un riu, el més llarg de la República Txeca, passa per una ciutat preciosa anomenada Praga.
L'obra pertany al gènere de música programàtica, ens va descrivint el recorregut del riu des del naixement fins que arriba a la desembocadura al mar.
Comença amb una melodia amb les flautes travesseres oposada al pizzicato de les cordes dels violins ..... Us enrecordeu que era un pizzicato?
Aquests instruments imitaven el so de les gotes i l'aigua fluint pel curs del riu (violins i flautes travesseres)
Després se senten les trompes dels caçadors que estan caçant en els boscos propers a les ribes del riu, a continuació el riu passa per un poble on s'està celebrant un casament (instruments de viento.madera i corda) arriba la nit i amb elles les nimfes (violins i violes, amb la sordina) a l'alba vam arribar als ràpids de Sant Joan (percussió, trombons i tuba) i al final del curs del riu veiem el Castell on veiem com el riu s'uneix al mar i desapareix.
A l'obra participen moltíssims instruments, que els dirigeix amb bona mà i una batuta el director de l'orquestra.
Us enrecordeu que instruments surten? els violins, violes, violonchellos i contrabaixos (corda fregada), l'arpa (corda puntejada).
De la família del vent estaven: vent - fusta: les flautes travesseres, clarinets, oboè, fagot, píccolo,
vent - metall: trompes, tuba, trompetes i trombons.
De la família de la percussió: el triangle, els timbals, els platerets .....
5. Minuetto, de Luigi Bocherinni
Escolta el minuetto
BIOGRAFIA
5. Minuetto, de Luigi Bocherinni
Escolta el minuetto
BIOGRAFIA
Va pertànyer a una família d'artistes. Son pare
Leopoldo era un excel·lent contrabaixista, el seu germà Giovanni Gastone va ser llibretista de diverses òperes d'Antonio Salieri i de Haydn i la seva germana va
ser ballarina.
Luigi va mostrar molt aviat interès per la música, i
particularment pel violoncel. Son pare
li va donar les primeres lliçons, però estranyat per les aptituds de l'infant
el va confiar al mestre de capella de la catedral de Lucca Domenico Vanussi. De seguida va ser enviat a Roma perquè estudiara amb un dels compositors més cèlebres
de l'època: Costanzi. S'hi va familiaritzar amb la música de Palestrina i Gregorio Allegri, el cèlebre Miserere del qual, va causar una forta impressió al jove músic.
Boccherini va esdevenir el més gran violoncel·lista del seu temps, igualant en
virtuosisme als millors violinistes contemporanis.
El 1757, després de
finalitzar els estudis a Sant
Pere de Roma, va acompanyar son pare, que havia obtingut un lloc de
contrabaixista per a ell mateix i de violoncel·lista per a Luigi a l'orquestra
de la Cort Imperial d'Àustria a Viena, i no va tornar a Lucca fins el 1764.
En aquest any, Luigi va estimar-se més la plaça de
violoncel·lista a la capella palatina de Lucca i deixa Viena per la seua ciutat
natal.
Davant el relatiu estancament de la seua carrera (el
sou era baix) deixa novament Lucca per a fer una gira de concerts per França
amb el quartet de corda que ell mateix havia creat l'any 1764 (quelcom
excepcional a l'època), el repertori del qual estava format per obres de Haydn,
de Boccherini i d'altres compositors coneguts a l'època. Entre 1764 i 1768, va
compondre dos oratoris: Giuseppe Riconoscuito i Gioas, re di Guidea.
El 1768, va arribar a París amb Manfredi, músic del
seu quartet de corda. Després de les baralles entre els partidaris de Gluck i els de Piccinni,
els italians hi eren benvinguts. A París va poder publicar alguns quartets i
trios i junt a Manfredi va presentar les seues obres al Concert Spirituel. El
renom de Boccherini va començar a estendre's. L'Ambaixador d'Espanya a París va
reeixir a convéncer Boccherini i Manfredi de visitar Madrid prometent-los una
treball estable sota la protecció i mecenatge de l'Infant Lluís, germà del rei.
Aquesta proposició pot semblar estranya, car el rei Carles III no estimava la
música. Finalment, Boccherini es va instal·lar a Madrid l'any 1768, país on va
residir fina a la seua mort.
Però la situació no era efectivament tan brillant com
s'esperaven. Nombrosos músics italians exercien a Madrid i aviat es van mostrar
gelosos del nouvingut. A més, només els autor d'òperes podien esperar la glòria
a Madrid, el que no era el seu cas. No va ser fins 1770 que l'Infant Lluís va
contractar el compositor com a violoncel·lista i compositor. Aquest any, va
començar a compondre el seu primer quintet de corda,
forma que va contribuir a desenvolupar d'una manera decisiva. Va esdevenir molt
prolífic i va produir nombroses peces de música de cambra que van contribuir a
acrèixer el seu prestigi. Els cèlebres quartets op. 15 van donar-li fama arreu
d'Europa. És un període de probable proximitat amb Gaetano Brunetti, mestre de violí i
compositor del nebot de l'Infant Lluís, el futur Carles IV, període
d'influències mútues i d'evolució estilística. El 1776, el matrimoni morganàtic
de l'Infant Lluís va suposar el rebuig de Bochherini i Manfredi per la cort
madrilenya. La seua producció se'n va ressentir. Tot i axò, en aquesta època va
compondre el seu formidable Stabat Mater (1781).
El 1785, va perdre el seu protector. Carles III li va
assignar una pensió i va aconseguir posar-se al servei de Frederic
Guillem II de Prússia qui el va nomenar compositor de cambra, i a qui va
trametre diverses obres per correspondència. A partir de 1786, va entrar al
servei de la Duquessa de Benavente-Osuna, que mantenia una petita orquestra
privada, de la que Boccherini va ser el director. En aquesta època freqüentava
al pintor Goya.
Per raons deconegudes va perde aquest darrer treball, i el 1797 va perdre també
la pensió del rei Guillem degut a la mort d'aquest. Abatut i arruïnat
Boccherini va intentar vendre algunes obres a Ignace Joseph
Pleyel, editor de París, el qual va abusar de la difícil situació
del compositor.
Gràcies a Lucien Bonaparte, ambaixador francès a Madrid, va obtenir el
1800 un càrrec remunerat, i en prova de gratitud li va dedicar dues sèries de
quintets (op.60 et op.62).
Una successió de desgràcies familiars (mort d'alguns
dels seus fills i de la seua segona esposa) el van deprimir. Va caure en un
estat d'extrema pobresa, i mal allotjat va morir a Madrid d'una malaltia
pulmonar el 1805.
Des de l'any 1927 les seues restes són a l'església de
Sant Francesc, a Lucca.
Boccherini és conegut principalment per la seva música de cambra,
i en particular pels seus nombrosos quintets de corda (Quasi 125 peces). La
seva obra simfònica, tot i ser abundant, s'interpreta poc. Un dels seus concerts
per a viloncel i el minuet del quintet op. 11/5 s'han guanyat molta
popularitat.
Va deixar 11 concerts per a violoncel i orquestra, 27
sonates per a violoncel, 6 sonates per a violí, 42 trios de corda, 179 quintets
per a diverses combinacions d'instruments, 19 sextets i septets, 29 simfonies,
lasarsuela La Clementina, etc.
INFORMACIÓ SOBRE EL MINUETTO
View more documents from Aurora Ramirez
Fons de cançons i lletres per treballar a classe (o a casa)
FELLOW MUSIC LOVERS...THIS IS QUITE POSSIBLY THE MOST INCREDIBLE MUSIC E-MAIL I'VE EVER SEEN. AFTER CLICKING ON AN ARTIST, LOOK TO SEE ALMOST ALL OF THEIR FAMOUS WORKS, THEY ARE THERE FOR YOUR LISTENING PLEASURE. ENJOY AND PASS THIS ON.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada