Translate

MÚSICA DE PRIMER D'ESO (III PART)

SESSIÓ 15

ACTIVITAT 19. Realitza les següents activitats de repàs.


MATERIAL COMPLEMENTARI
A més del material per practicar el ritme que hi ha a l’article Activitats de llenguatge musical, a continuació hi ha activitats per a tot l’alumnat i exercicis per repassar i reforçar aspectes del ritme i el tempo.
Tempo
Ritme

SESSIÓ 16

ACTIVITAT 20
Qüestionaris sobre els compassos simples

SESSIÓ 17

ACTIVITAT 21
Exercicis sobre les figures i els silencis
I per acabar feu una ullada als videos del grup STOMP que trobareu al youtube, ritme i més ritme!!!: http://www.youtube.com/watch?v=Zu15Ou-jKM0
SESSIONS 18 i 19

ACTIVITAT 22

summercat
Molts de vosaltres, segur que heu escoltat molt aquest estiu la sintonia d’un anunci de cervesa que promociona alhora una illa del Mediterrani i una cançó que ha estat un dels grans èxits musicals de l’estiu. La cançó no es diu tonight, sinó Summercat i pertany al darrer disc d’un grup suec poc conegut que es diu Billie the vision and the dancers. A la seva web us podeu descarregar gratis les seves cançons. El grup també té una web en castellà i una a Myspace.


En aquest video podeu escoltar la cançó mentres seguiu la lletra. Si us ha agradat la podeu practicar en la versió karaoke.
A continuació teniu la lletra de la cançó:
SUMMERCAT
Et vaig donar un petó d’acomiadament a l’aeroport.
Et mantenia ben prop meu.
Vaig dir: “bé, ara ja estem aquí i no puc deixar de plorar, Lilly”.
I tu vas dir: “Hey hey hoo, saps que aquest és el camí a seguir
T’oblidaràs de mi quan sigui a l’avió
M’oblidaràs quan sigui a l’avió”
Aquesta nit, aquesta nit…
Vull estar amb tu, aquesta nit, aquesta nit…
Vull estar amb tu, aquesta nit.
L’avió s’enlairà i el meu amor va marxar amb ell.
El vent fresc colpejava les meves galtes durament.
I l’home del meu costat em va dir tot anirà bé
Jo vaig dir res anirà bé, però gràcies igualment.
I llavors vaig veure la teva cara a la finestra de la’vió.
Vaig agitar les meves mans i et vaig cridar:
Aquesta nit…
Portava una samarreta i el meu barret gastat.
Abandonat com un gat d’estiu.
I mentre estava dret allà, amb el cor destrossat, me n’adonava que t’havies quedat amb les claus del cotxe.
Així que vaig entrar al meu cotxe vell,
Em vaig quedar adormit al seient del copilot.
I vaig somniar amb l’estiu de sexe amb tu i tu xiuxiuejaves a cau d’orella:
Aquesta nit…
Per què no em deixes millor demà?(bis)
I a dalt dels núvols ella es va dir a si mateixa: “no puc creure que un home pugui ser tan ingenu.
És per això que et vull tant i és per això que no puc estar amb tu”.
Aquesta nit…


ACTIVITAT 23. Contesta les següents preguntes en el teu dossier:


Escolta la cançó amb atenció i respon les següents preguntes amb una lletra entenedora i tenint cura de l'ortografia i de l'expressió.:
Com és la pulsació, regular o irregular?
Com és l'accent binari o ternari?
Com és el tempo ràpid, mitjà o lent?
Quin element té més importància, el ritme o la melodia?
Quins instruments acompanyen la veu?
Com és la veu solista, aguda, mitjana o greu? És fina ,rogallosa, potent, fràgil, brillant?
Com es la intensitat o dinàmica de la peça? Forta, mitjana, fluixa, sense canvis importants, amb canvis sobtats?
Quin és el caràcter de la cançó: grandiós, humorístic, dramàtic, alegre,terrorífic, optimista?
Llegeix la lletra de la cançó. De què parla?
Creus que el caràcter de la música s'adequa amb la lletra? Per què?
11. T'agrada la cançó? Per què?


SESSIÓ 20

TEMA 4. LA MÚSICA I LES EMOCIONS

ACTIVITAT 24. Avuí veurem i comentarem el següent vídeo de Redes d'Eduard Punset sobre la música i les emocions

SESSIONS 21 i 22

ACTIVITAT 25. Veurem uns vídeos sobre les emocions. En el teu dossier has d'anar apuntant el nom de la cançó, les emocions que et desperten, tot raonant-ho.
Aquesta cançó relaxa molt i a més el videoclip fa unes imatges molt boniques


La música ens parla, ens explica històries que ens arriben al cor. Adagio for strings, va se composta per Samuel Barber als anys 30 i es d’aquelles obres que conmou a tot aquell que l’escolta.
Va ser la banda sonora de la conmemoració del 11 S , l’atemptat de les torres bessones a Nova York…mireu el video.,ens transmet tota l’angoixa del moment i l’intensitat de la situació.


L’altre dia estava buscant informació sobre Coldplay, que per a molts és el grup que canta “Viva la vida” cançó preferida del sr. Guardiola…dons vaig trobar de sort aquest grup.
És un professor de música que crec que és dels Estats units i la seva classe..m’agrada molt la marxa i l’alegria que encomanen quan canten. No descarto canta alguna de les seves cançons..
VIVA LA VIDA!!


SESSIÓ 23


ACTIVITAT 26. Llegeix el text que hi ha a continuació i clica en el enllaç per llegir i sentir els poemes:


Música de poetes és us espai virtual per a la música i la literatura, que convida a conèixer i escoltar les cançons que músics catalans han fet amb alguns dels millors poetes catalans. A més de les cançons, també hi ha una sèrie de continguts complementaris sobre recursos poètics, que poden ser útils tant per al públic en general com per a treballar des de diferents àmbits disciplinaris (música i llengua catalana especialment). Els visitants podran llegir poemes, escoltar cançons i accedir a documents sobre estudis dels diferents poemes i sobre usos didàctics de la literatura i la música. Lletra aposta així pel format multimèdia com a nova metodologia d’ensenyament de la literatura. La finalitat d’aquesta iniciativa cultural és fer néixer la curiositat, l’interès i el gust del visitant per la poesia catalana i la música en català, alhora que afavoreix el coneixement de la música i la literatura de qualitat. A Música de poetes interactuen músics, escriptors, agents culturals, estudiants i consumidors de música. Juntament amb la UOC, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha participat en aquest projecte de difusió cultural, i hi ha col·laborat la Institució de les Lletres Catalanes i la Societat General d’Autors i Editors (SGAE)
Per entrar feu click! a Música de poetes.


SESSIÓ 24

ACTIVITAT 27. Tota obra genial té una història al darrera. En el video que veurem escoltarem l’obra de Beethoven “Clar de Lluna” i anirem llegint que va fer que la composes.
Qualsevol artista per crear la seva obra necessitar qualcom que contar, que expressar. L’artista buida els seus sentiments i emocions per tal de que el que rep l’obra, el que escolta, mira, observa, pugui reproduir aquells sentiments originaris.
Que us transmet aquesta obra?
Es proper a la història que va viure Beethoven?



SESSIÓ 25

ACTIVITAT 29. Llegeix el teixt i després clica a l'enllaç per practicar.
Coneguda des de temps ancestrals, aquesta disciplina és considerada com una de les de més futur del segle XXI. Quantes vegades hem sentit que la música amansa les feres? Res més lluny de la realitat. I la tendresa que ens desperta aquella balada en concret? I el ritme frenètic que ens imposa un tempo marcat i elevat? El que no es pot negar és l’evidència dels lligams que hi ha entre la música i altres disciplines com la psicologia, la psicomotricitat i la comunicació.
Què podem aconseguir amb la musicoteràpia?
Hombre bailando. Imagen de Olivier Delgado
Basant-se en els patrons d’activitat elèctrica cerebral que produeixen la música i les seves components fonamentals (sons, estructures rítmiques, escales, tons, etc.), amb la musicoteràpia es pretenen obtenir diferents resultats terapèutics. Els més destacables es poden apreciar a diferents nivells i escales:
  • Fisiològic: canvis del ritme cardíac, de la respiració i de la tensió muscular.
  • Psicomotriu: estimulació / inducció de la coordinació.
  • Mèdic: ajuda psicològica i física (reducció de dolor).
  • Psicològic: regulació de l’estat d’ànim, ajuda en la resolució de problemes psicològics, millora de l’autoestima.
  • Social: millora de les relacions socials, de la comunicació, desenvolupament emocional i afectiu.
  • Educatiu: ajuda a la formació, potencia l’aprenentatge, facilita la superació de discapacitats i la recuperació de la parla. Escoltar música durant l’embaràs potencia el desenvolupament intel·lectual del nadó.
L’efecte Mozart
En la dècada dels 90, un equip de psicòlegs americans va publicar un descobriment sorprenent: escoltar la música de Mozart millora el rao-nament matemàtic i espacial.
Els psicòlegs es van adonar que les rates que escoltaven Mozart (especialment una sonata per a piano), trobaven la sortida del laberint més aviat que les rates que només sentien soroll o un altre tipus de música.
Tractaments
Mujer escuchando música. Imagen de Ophelia Cherry: www.nelshael.com/ophelia
Els tractaments no només es fonamenten en l’escolta selectiva de peces, sons, tons o fragments musicals, sinó que tasques íntimament lligades a la feina de qualsevol músic, coreògraf, intèrpret o compositor també poden formar part de les indicacions a seguir en una teràpia d’aquest estil. Aquestes tasques poden anar des de la improvisació bàsica i senzilla, fins a la composició, la realització de moviments coordinats, la interpretació i l’actuació.
Imagen mitológica musical
Evidències històriques
És conegut l’ús que gairebé totes les grans cultures ancestrals feien de la música, de bases rítmiques i melodies o sons repetitius, sobretot en actes de culte, i com a mitjà per a induir a estats de consciència amb fins catàrtics i/o religiosos.
En la filosofia grega ja trobem algunes reflexions (Pitàgores i Plató en són els més coneguts) sobre els diferents efectes psicològics d’algunes escales musicals bàsiques.
És la època en la que es troba l’origen dels modes grecs, que s’assimilaven i relacionaven amb algunes de les activitats i emocions més habituals del moment.
Les ancestrals cultures hindú, xinesa i japonesa ja reconeixen en els seus “ragas” i modes pentatònics (escales de 5 notes) estructures musicals aplicables a diversos estats d’ànim.
Alguns conceptes equivocats
  • És fals que sigui necessari tenir coneixements de música per poder beneficiar-se de la musicoteràpia.
  • És fals que alguns estils de música siguin més beneficiosos que altres. Tot depén del tractament que es faci.
I per que podeu practicar vosaltres mateixo us he fet aquest enllaç. Feu click al dibuix, y gaudiu de la musicoterapia. CAL QUE A CLASSE HI HAGI MOLT SILENCI I SERENITAT!!











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada