Translate

MÚSICA DE PRIMER D'ESO (II PART)


TEMA 1. EL SO I LA OÏDA

SESSIÓ1

 

ACTIVITAT 1. Copia en un full les següents preguntes. Les contestarem a mesura que anem veient el vídeo.

1. Com es produeix el so? Com arriba a la nostra oïda?

2. Explica com es produeix l'intensitat i el to d'un so


3. Com es mesura la freqüència?


4. Posa dos exemples d'animals que perceben sons que nosaltres no podem sentir.


5. Per què no hi so ni soroll a l'espai?


6. Quina línia segueix el so? Què passa quan rebota en una superfície?


7. Quines són les tres parts el les que es divideix l'oïda?


8. Explica com les ones sonores van passant pels òrgans de l'oïda. (Pregunta molt important)


9. On es troben els òrgans encarregats de l'equilibri, on són?


10. Com influeix el so i el soroll en l'ànim de les persones?


11. En què es mesura la intensitat del so?


12. A partir de quan aquesta intensitat és perjudicial per a la salut de les persones?

SESSIÓ 2
Acabem  l'activitat 1 si s'escau i la corregim en grup

ACTIVITAT 2. Practica amb el teu ordinador els següents enllaços:
EL SO
L'OÏDA
SONÒMETRE


ACTIVITAT 3. Realitza un esquema en el teu dossier amb aquesta plana
                                                                  
SESSIONS 3 i 4

ACTIVITAT 4. Copia en el teu dossier el power point sobre el so i després cerca en google un dibuix sobre l'oïda i dibuixa-ho en el teu dossier. Clica a sota per accedir al power point


  
ACTIVITAT 5. Aquesta activitat s'ha de copiar en el teu dossier i has d'entregar-la la data del control de l'unitat.

Si consultes informació en castellà utilitza el diccionari, si et cal, per utilitzar el vocabulari correcte en català
A partir de la informació que trobaràs als enllaços de la Unitat 1 del bloc de 2n ESO realitza les següents activitats:
L'oïda:

Acoloreix al gràfic amb llapis de colors diferenciant les 3 zones de l'oïda.
Situa els següents noms en el gràfic: pavelló auditiu, conducte auditiu extern, timpà, ossets,  cargol o còclea, nervi auditiu, conductes semicirculars o laberint, trompa d'Eustaqui.
Explica el procés de la recepció del so en l'ésser humà.

 
 
 
 
 
 
 
 

 El so:  
  1. Què és el so?
 
  1. Com es propaga el so? Què és imprescindible perquè el so es propagui?

  1. Indica diferents medis transmissors de so i les seves velocitats de propagació.

  1. Quina és la unitat per mesurar la intensitat dels sons?
  
  1. Quin és el nivell màxim de pressió sonora que pot suportar l'ésser humà?
  
  1. Quina és la unitat que utilitzem per mesurar la freqüència o altura d'una so?
  
  1. Quin són els límits de percepció de freqüències en l'ésser humà?
 
  1. Què són els ultrasons? I els infrasons?

La contaminació acústica: 

  1. Què és el soroll?

  1. Què és el sonòmetre?
 Consideres que el teu entorn  és massa sorollós? Per què?
  • L'institut és massa sorollós? Per què? Què podem fer per aconseguir un entorn menys sorollós? I per aconseguir un cole menys sorollós?

  • Sessió 5
  •  

  • TEMA 2. APUNTS DEL LLENGUATGE MUSICAL
  •  

  • Les activitats que teniu a continuació us permetran recordar o conèixer com funciona un partitura, quines són les equivalències rítimiques i les notes musicals

    ACTIVITAT 6. La partitura: Si no recordeu els diferents signes i elements que componen una partitura escolteu i anoteu les definicions que trobareu en aquest mud i feu els exercicis d’avaluació: http://www.edu365.cat/eso/muds/musica/partitura/

    ACTIVITAT 7. El ritme: si no coneixeu les equivalències rítmiques i el funcionament de les pulsacions i dels compassos cal que realitzeu les activitats de reforç Jclic sobre el ritme. Primer cal anar a la següent adreça: http://www.edu365.cat/eso/muds/musica/index.htm#.Després heu de clicar Activitats Jclic i a continuació a Activitats de ritme.

    ACTIVITAT 8. Llenguatge musical: si teniu dificultats amb el llenguatge musical (figures rítmiques, notes, signes de la partitura, etc.) cal que aneu a la següent adreça: http://clic.xtec.net/db/act_ca.jsp?id=1373 i realitzeu les activitats de l’apartat Llenguatge musical.

    SESSIÓ 6

    ACTIVITAT 9. Per aprendre les notes: http://www.teoria.com/aprendizaje/lectura/12-notas.htm
    ACTIVITAT 10. Repàs del llenguatge musical
    SESSIÓ 7

    ACTIVITAT 11. Fes un resum en el teu dossier amb tot allò què ha estat important en l'estudi de la unitat

    SESSIÓ 8

    TEMA 3. PULSACIÓ, MOVIMENT I RITME
    Explicació del Ritme, moviment i pulsació

    EL RITME. 
    El ritme és l'element de la música que combina les durades dels sons.L'expressió gràfica del ritme són les figures i els silencis.La pulsació és un moviment periòdic i regular que permet mesurar el ritme.El moviment o tempo és la velocitat de la pulsació musical. Es mesura amb un aparell anoment metrònom i s'expressa amb unes paraules en Italià que hi ha al principi de la partitura.Aquí tens unes quantes: presto, allegro, andante, adagio, largo.També hi ha indicacions de moviment que serveixen per expressar canvis en la pulsació, com per exemple accelerando i ritardando.El ritme es construeix sobre la pulsació. Prenent aquest batec com a base, el ritme s'ordena per mitjà d'uns accents que es repeteixen a intervals regulars. Aquesta accentuació rítimica periòdica és el que s'anomena compàs. El numerador indica el nombre de pulsaions que té cada compàs.El denominador representa la figura que omple cada pulsació. Després de l'explicació del professor realitza les activitats 12 i 13.

    ACTIVITAT 12. Entra en el següent enllacos i crea un esquema amb bubble, després, enganxa-ho al teu dossier:Obstinats i poliritmes

    ACTIVITAT 13. Entra en el següent enllacos i crea un esquema amb bubble, després, enganxa-ho al teu dossier:Contratemps i síncopes

    SESSIÓ 8

    Amb el professor anirem veient els videos i els anirem comentant  amb tot el que hem après.La pulsació i el tempo:J.J. Cale:, River boat song: http://www.youtube.com/watch?v=c2ZwxyKIcZkAlbinoni, Adagio: http://www.youtube.com/watch?v=c2ZwxyKIcZkVersió de Yngwie Malmsteen: http://www.youtube.com/watch?v=BAO6GjGa7SY&feature=relatedKabalewski, Galop: http://www.youtube.com/watch?v=EHjketNyqTM


    SESSIÓ 9 
    Continuem fent les mateixes activitats que el dia anterior però amb els vídeos següentsE. Grieg, A la cova del Rei de la Muntanya

    Versió d'Apocalyptica
    Charlie Chaplin, El gran Dictador: Brahms, 5ª Dansa hongaresa
     Sessió 10
    ACTIVITAT 14. Ves al següent enllaç i escriu un comentari en el teu dossier sobre la pulsació i el tempo de la melodia
     SESSIÓ 11

    ACTIVITAT 15. Anirem veient a classe els següents videos i els comentaris que fem els escriuràs en el teu dossier
    Accents:
    Guns N Roses, You Ain’t the First: http://www.youtube.com/watch?v=jLyqP0cjhSU
    Mano Negra, The Rebel Spell: http://www.youtube.com/watch?v=wpfB4Tuu_4Q

    SESSIÓ 12

    ACTIVITAT 16.  Escolta les següents melodies:
    Anda Jaleo, de Marisol
    Take Five (Dave Brubeck)
    America de West Side Story (Leonard Bernstein)
    Unsquare Dance (Dave Brubeck)
    Comenta en el teu dossier les particularitats dels accents de cada melodia.

    SESSIÓ 13

    ACTIVITAT 17. Practiquem obstinats i poliritmes:
    Police, Every Breath You Take: http://www.youtube.com/watch?v=kSaHoYN-FsU

    ACTIVITAT 18. Ara farem el mateix amb els contratemps i les síncopes

    SESSIÓ 14

    Continuem fent les mateixes activitats que el dia anterior amb aquestes melodíes.


    Specials, Monkey Man
    Reagge guitar lesson
    Bob Marley, One Love

    SESSIÓ 15

    ACTIVITAT 19. Realitza les següents activitats de repàs.
    MATERIAL COMPLEMENTARI
    A més del material per practicar el ritme que hi ha a l’article Activitats de llenguatge musical, a continació hi ha activitats per a tot l’alumnat i exercicis per repassar i reforçar aspectes del ritme i el tempo.
    Tempo
    Ritme
    PER REPASSAR LA TEORIA DEL SO




























































































    1 comentari: